بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Monday 19 March 2012

چاقی در زنان - قسمت اول


لاغری و تناسب اندام زنان  - قسمت اول 


 
چاقی به افزایش حجم چربی بدن اطلاق می شود و نگرانی در مورد آن ماورا یک نگرانی ساده در مورد لاغری و تناسب اندام زنان است . چاقی می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به مشکلات طبی خاصی نظیر بیماری های قلبی ، دیابت و افزایش فشار خون و بیماری های زنان نظیر تخمدان پلی کیستیک  شود . پزشکان از یک فرمول به نام BMI یا شاخص حجم توده بدنی برای محاسبه درصد چاقی افراد استفاده می کنند . برای محاسبه وزن فرد به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد به متر می شود .  شاخص نرمال بین 5/18 تا 9/24 می باشد و در افراد دارای اضافه وزن بین 25 تا 9/29 و در افراد چاق 30 به بالا و در افراد دارای چاقی مفرط 40 و بالاتر می باشد .

 بانوان چه موقع  جهت لاغری و تناسب اندام زنان باید به دکتر زنان مراجعه کنند ؟

هر زمانی که شما فکر می کنید که دارای افزایش وزن هستید بخصوص اگر که در مورد سلامت خود و بیماری های مرتیط با چاقی نگران هستید ، حتما به دکتر زنان مراجعه کنید . وی شما را معاینه کرده و در مورد خطرات چاقی و بیماری های ناشی از آن با شما صحبت می کند و سپس روش هایی برای کنترل وزن شما و در بعضی موارد داروهایی پیشنهاد می کند . در مورد افراد بسیار چاقی که به دارو پاسخ نداده اند ، جراحی نظیر ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن ( در موارد کمی گذاشتن حلقه دور معده )  آخرین روش درمانی است . 

علل چاقی

اگر چه هر دوی علل ژنتیک و هورمونال بر روی افزایش وزن موثرند ، چاقی وقتی بوجود می آید که شما کالری های بیشتری از کالری های سوخت شده در بدنتان از طریق ورزش و فعالیت های فیزیکی دریافت کرده باشید . بدن شما کالری های اضافه را به صورت چربی انباشته می کند . علل چاقی ترکیبی از این عوامل است :
ژنتیک – که حدود 10 تا 20 درصد موارد را شامل می شود .
بی تحرکی – با نداشتن ورزش و فعالیت های بدنی
تغذیه نا مناسب و عادات غذائی ناصحیح  - مصرف غذاهای چرب و پر کالری نظیر غذاهای از پیش آماده شده و نوشابه های گازدار و شکلات . نخوردن صبحانه ،  مصرف تنقلات در طول شب  و نیز افزایش حجم مواد غذایی مصرف شده در هر وعده غذائی
حاملگی – در طول حاملگی بدن زنان به طور طبیعی دارای افزایش وزن می شود . بعضی از خانم ها با عدم شیر دهی به نوزاد و یا عدم انجام ورزش های پس از زایمان این اضافه وزن را از دست نمی دهند. برای مطالعه بیشتر به مبحث شکم صاف در این وبلاگ مراجعه کنید . 

فقدان خواب کافی – ثابت شده است که خواب کمتر از 7 ساعت در طول شب با افزایش هورمون های اشتها آور در بدن منجر به چاقی می شود .
داروهای خاص – نظیر قرص های ضد افسردگی و ضد تشنج و ترکیبات پائین آورنده قند خون در افراد دیابتیک  و داروهای روانی و کورتون و بتا بلوکر  سبب چاقی فرد می شوند .
بیماری های طبی – گاهی اوقات چاقی بر اثر بعضی مشکلات طبی نظیر سندرم کوشینگ ( اختلال در غده فوق کلیه ) و بیماری تخمدان پلی کیستیک و غیره است . بعضی بیماری ها مثل آرتریت و التهاب مفاصل با کم کردن تحرک فرد می توانند منجر به چاقی شوند . کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن در کم کاری تیروئید نیز می تواند چاقی ایجاد کند . 

عوارض چاقی در زنان

افزایش تری گلیسرید و کلسترول خون
دیابت تیپ 2
افزایش فشار خون
سندرم متابولیک ( ترکیبی از افزایش قند خون ، چربی خون و فشار خون )
بیماری های قلبی
سکته
سرطان بخصوص سرطان رحم ، دهانه رحم ، تخمدانها ، پستان ، کولون ، رکتوم و پروستات
آپنه ( توقف تنفس ) حین خواب
افسردگی
بیماری کیسه صفرا
بیماری های زنان نظیر موهای زائد ، پریود های نا منظم و چاقی ( سندرم تخمدان پلی کیستیک ) جهت مطالعه دراین مورد به بخش تخمدان پلی کیستیک در این وبلاگ مراجعه فرمائید .
بیماری کبد چرب
آرتروز یا استئو آرتریت
مشکلات پوستی مثل عدم ترمیم کافی زخم ها و استرچ مارک ها

تست ها و روش های تشخیصی

اگر دکترمتخصص زنان تشخیص اضافه وزن و چاقی برای شما بدهد ، وی از شما تاریخچه دقیقی از بیماری های قبلی و فعلی شما و نوع دارو های مصرفی و تغذیه شما گرفته  و یک معاینه فیزیکی دقیق شامل اندازه گیری دور کمر و فشار خون شما و معاینه قلب و ریه و تیروئید انجام داده و سپس دستور آزمایشات چربی خون ، قند خون و تیروئید ودر بعضی موارد آزمایشات هورمونی می دهد .
بر اساس این آزمایشات دکتر زنان تصمیم می گیرد که چه میزان وزن شما باید از دست بدهید و چه عوارضی بر اثر چاقی در شما بروز کرده است .  درپست بعدی به قسمت دوم مطلب لاغری و تناسب اندام زنان پرداخته می شود .