بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Thursday 22 March 2012

چاقی زنان - قسمت دوم


لاغری و تناسب اندام زنان –  قسمت دوم

داروها و روش های درمانی

هدف از درمان چاقی در زنان ، رسیدن به وزن متناسب و سالم برای بدن و باقی ماندن در آن وزن است . شما ممکن است که به یک تیم درمانی شامل پزشک متخصص تغذیه، متخصص زنان و یا متخصص درمان چاقی و یا مشاوراحتیاج داشته باشید تا شما را روش های صحیح تغذیه و نیز تغییر نحوه زندگیتان  آگاه سازند. شما حتی با یک کاهش متوسط وزن بدنتان در حد 10 تا 15 % می توانید به  پیشرفت های قابل ملاحظه ای در سطح سلامتی تان دست یابید . ولی این شروع کار است .
روش های درمانی مناسب برای شما بستگی به درجه چاقی شما و وجود سایر بیماری ها و عوارض ناشی از چاقی در شما دارد . این روش ها شامل :
تغییرات غذائی و رژیم های غذائی
ورزش و فعالیت های بدنی
تغییرات رفتاری
داروهای کاهش دهنده وزن
جراحی های کاهش وزن
معمولا داروها و جراحی برای درمان موارد شدید چاقی که به رژیم های غذائی و ورزش پاسخ نداده اند به کار می رود . جهت کاهش وزن موثر و دائمی ، کاهش نیم تا یک کیلو گرم وزن در هفته بهترین و بی خطر ترین روش در نظر گرفته می شود .
توصیه بهترین متخصص زنان : از رژیم های غذائی شدید که منجر به کاهش سریع وزن بدن در کوتاه مدت می شوند ؛ اجتناب کنید . زیرا آنها اغلب اثرات دراز مدت نداشته و منجر به برگشت سریع چاقی در افراد می شوند.

اصول تغذیه برای درمان چاقی 
مصرف غذاهای کم کالری شامل مصرف میوه و سبزیجات تازه و نان سبوس دار ( کلا روزی تا 1600 کالری )
مصرف شیر و لبنیات کم چرب
اجتناب از مصرف شیرینی  و شکلات که دارای مقادیر متراکمی از کالری بالا هستند
پرهیز از مصرف غذاهای آماده که درصد چربی و نمک بالایی دارند
صرف غذا در بشقاب های کوچکتر و محدود کردن حجم مصرفی مواد غذائی
اجتناب از مصرف نوشابه های گازدار و گوشت های پر چربی ، در عوض مصرف گوشت مرغ و بوقلمون ( با گرفتن چربی های اضافه آن ) و ماهی توصیه می شود
خوردن صبحانه مفصل شامل تخم مرغ آب پز و نان سبوس دار توصیه می شود
مصرف شام سبک تر و نخوردن تا حداقل 3 ساعت قبل از خواب
استفاده محدود از روغن زیتون بخصوص برای پخت غذا و روغن کانولا برای سرخ کردن و نیز مصرف آجیل خام بدون نمک شامل گردو ، بادام ؛ فندق ، پسته و یا بادام زمینی که حاوی چربی های مفید و اساسی برای بدن هستند به میزان روزی حدود 10 تا 14 عدد توصیه می شود
مطالعات جدید پزشکی نشان داده اند که نوشیدن چای سبز که سبب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می شود حداقل 2 تا 4 لیوان روزانه کمک شایانی به کاهش وزن افراد می کند ( حدود17% بیشتر)
افزایش تحرک بدنی و ورزش حتی اگر شامل پیاده روی ساده باشد ، برای کمک به کاهش وزن و پایدار ماندن آن در دراز مدت الزامی است .
کالج طب ورزشی آمریکا پیشنهاد حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط برای افراد چاق می کند اما برای گرفتن نتایج بهتر 250 تا 300 دقیقه در هفته فعالیت های ورزشی شدید تر الزامی است .
شما بهتر است که ابتدا با فعالیت های سبک مثل پیاده روی شروع کرده و چند نوبت استراحت در بین آن داشته باشید و سپس به تدریج سطح فعالیت خود را بالا ببرید و نیز سعی کنید که در طول روز فعالیت های مختلف غیر ورزشی مثل خرید  و کارهای خانه را خودتان انجام دهید .
تغییرات رفتاری – کمک به تغییر در نحوه زندگی شما از حالت بی تحرک با مصرف زیاد مواد غذائی به حالت فعال و اکتیو می کنند و کمک به برقراری و ادامه کاهش وزن می کنند .
برخی افراد در حالات استرس بالا و عصبانیت ویا اضطراب مصرف مواد غذائی خود را بالا می برند . این افراد از مشاوره و روش های کنترل استرس نظیر یوگا و تاچی سود می برند
پزشکان توصیه به آرام خوردن غذا ( اختصاص حداقل 20 دقیقه ) جهت فعال کردن مرکزکنترل اشتها در مغز می کنند
داروها – شامل قرص اورلیستات یا زنیکال که تنها داروی تائید شده توسط اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا میباشد . این دارو با مکانیسم بلوکه کردن جذب چربی در دستگاه گوارش موجب کاهش حدود 5/2 تا 3 کیلوگرم وزن پس از یک سال استفاده از آن می شود . عوارض آن شامل مدفوع چرب و نفخ شکم می باشد
داروی دیگر قرص فن ترمین که ضد اشتها می باشد و فقط در موارد مصرف کوتاه مدت ( کمتر از 3 ماه ) مصرف آن مجاز شناخته می شود
جراحی کاهش وزن – در بعضی موارد چاقی های شدید ( شاخص توده بدنی 40 به بالا و یا 35 به بالائی که همراه با بیماری های طبی ناشی از چاقی نظیر بیماری قلبی و دیابت ) به عنوان آخرین گزینه توسط پزشک پیشنهاد می شود . با انجام این جراحی ها تا 50% چربی اضافه بدن می تواند حذف شود ولی باید در نظر داشت که آنها عوارض خاص خود را دارند و در ضمن اگر فرد رعایت نکند مجددا می تواند با مصرف کالری های بیشتر دچار چاقی شود . این جراحی ها شامل جراحی بای پس معده ( قطع قسمت هائی از معده ) ونیز جراحی گذاشتن حلقه دور معده به روش لاپاراسکوپی می باشند.
از بین آنها جراحی به روش لاپاراسکوپی ( لپ باند ) چون عوارض کمتری دارد و نیز جوشگاه جراحی از سطح پوست قابل روئیت نیست ، محبوب تر و متداول تر می باشند .