بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Wednesday 14 March 2012

آی یو دی میرنا


دکتر زنان – آی یو دی میرنا


میرنا یک نوع دستگاه داخل رحمی ( آی یودی ) هورمونی می باشد که هورمون لونورژسترول ( نوعی پروژسترون ) آزاد می کند .طبق توصیه های دکتر زنان ، مزیت این نوع آی یودی به انواع دیگر این است که چون میرنا فاقد هورمون استروژن است ، لذا فاقد خطرات و عوارض هورمونی ( مربوط به هورمون استروژن ) می باشد . پیشگیری از بارداری توسط میرنا ، موثر ( 99% ) و طولانی ( تا 5 سال ) و برگشت پذیر است و در صورت خروج بسرعت قدرت باروری شخص بر می گردد . در ضمن از فواید دیگر آن کاهش بیماری التهابی لگن و عفونت های رحمی بدلیل افزایش ضخامت لایه موکوس دهانه رحم در مصرف کنندگان آن می باشد .
میرنا را 6 هفته پس از زایمان و 2 هفته پس از سقط می توان درون رحم کارگذاری کرد و روشی ایده آل برای جلوگیری از بارداری در خانم های شیرده محسوب می شود زیرا هورمون پروژسترون آن تاثیر بدی روی کمیت و کیفیت شیر مادر بجا نمی گذارد .
اگر میرنا در طی 7 روز اول سیکل ماهیانه زن کار گذاشته شود ، اثر ضد بارداری آن از همان سیکل ظاهرمی شود . میرنا به دلیل آزاد کردن مقادیر تدریجی هورمون پروژسترون و کاهش ضخامت لایه آندومتر رحم ، در درمان منوراژی ( خونریزی شدید قاعدگی ) بسیار موثر عمل می کند . بر طبق تحقیقات جدید پزشکی ، در موارد بیماران دچار خونریزی غیر طبیعی رحمی به دلیل اختلالات هورمون های زنانه که به قرص مدروکسی پروژسترون خوراکی پاسخ نداده اند ، گزینه ارجح برای جلوگیری از عمل هیسترکتومی ( خارج کردن رحم ) می باشد .
در ضمن در درمان درد های رحمی ناشی از بیماری آندومتریوز و دیسمنوره ( قاعدگی دردناک ) نیز میرنا بخوبی عمل کرده است . بطور تیپیک ، خونریزی رحمی در مصرف کنندگان میرنا ، در عرض 3 ماه اول تا 86 % کاهش می یابد و در حدود 20% افراد نیز قطع کامل پریود ( آمنوره ) پس از یک سال مصرف رخ می دهد . لذا این روش برای درمان کم خونی فقر آهن ناشی از خونریزی های رحمی بسیار موثر است .
قبل از کار گذاری آی یو دی میرنا ، دکتر زنان یک معاینه لگنی شامل انجام تست پاپ اسمیر و نیز معاینه پستان و شکم بعمل می آورد و فشار خون شما را چک می کند . در صورت نرمال بودن موارد ذکر شده و نداشتن عفونت فعال رحمی و بیماری کبدی و سابقه کانسر پستان و آندومتر و لخته خون در عروق ، پزشک در سیکل ماهیانه بعدی آی یو دی را برای شما کار می گذارد. اگر شما دارای سابقه دیابت و یا میگرن هستید ، حتما با پزشک خود در میان بگذارید .