بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Thursday 8 March 2012

سه ماهه سوم بارداری



تغذیه بارداری -  مراقبت بارداری سه ماهه سوم 
حاملگی
مراقبت های بارداری زنان ، امروزه نقش مهمی در سلامت مادر و جنین به عهده دارد . تغذیه صحیح در بارداری ، تضمین کننده رشد کافی جنین و فراهم شدن ویتامین ها و مواد غذایی لازم برای مادر می باشند .
در سه ماهه سوم حاملگی ( هفته 28 تا 42 بارداری ) ویزیت دکتر زنان به این صورت الزامی است . از هفته بیست و هشتم بارداری تا هفته سی و شش هر 2 هفته یک بار و سپس هفته ای یک بار تا زایمان در این معاینات بارداری ، پزشک وزن ، فشار خون و ارتفاع رحم شما را اندازه گیری کرده و در پرونده مامایی ( جهت ارجاع به زایشگاه ) ثبت می نماید . در ضمن صدای قلب جنین توسط استتوسکوپ یا گوشی داپلر سمع شده و از سلامت جنین اطمینان بعمل می آید . افزایش متوسط وزن خانم حامله در سه ماهه سوم بارداری حدود 5 کیلوگرم می باشد . از حدود هفته 38 بارداری ، پزشک یک معاینه داخلی لگن جهت تعیین پوزیشن جنین و سایز لگن ( به منظور احتمال تنگی لگن ) بعمل می آورد
با انجام سونوگرافی در سه ماهه سوم بارداری و اندازه گیری وزن جنین از این طریق میتوان جنین های دارای" رشد ناکافی داخل رحم " را تشخیص داد و اقدامات درمانی مناسب را بعمل آورد .

تست بدون استرس جنین و تست بیوفیزیکال پروفایل
دو تست متداول برای ارزیابی سلامت جنین بخصوص در موارد کاهش رشد جنین و نیز کم بودن حرکات جنین و زایمان دیررس ( زایمان پس از هفته 42 بارداری ) و کاهش مایع آمنیوتیک کیسه آب می باشند . در تست بدون استرس ، حرکات جنین در طی یک دوره زمانی 20 تا 40 دقیقه ای و ارتباط آن با افزایش ضربان قلب جنین ثبت می شود . در بیوفیزیکال پروفایل ، با انجام سونوگرافی میزان مایع آمنیوتیک و حرکات تنفسی و اندام های جنین ثبت و نمره از شماره 1 تا 10 داده میشود . هر دوی این تست ها در موارد حاملگی پر خطر کاربرد بسیاری دارند . جهت مطالعه دریاره حاملگی پر خطر به مبحث حاملگی پر خطر در این وبلاگ مراجعه کنید . 

تغذیه در بارداری
اصول تغذیه صحیح در بارداری مصرف مواد غذایی مورد نیاز مادر و جنین و پرهیز از غذاهای مضر است . پزشکان توصیه به مصرف تمام گروه های غذایی شامل گوشت ، ماهی ، لبنیات ، سبزیجات و میوه جات تازه در خانم های باردار می کنند . در سه ماهه آخر بارداری مصرف هفته ای 2 بار ماهی و نیز مصرف تخم مرغ های غنی شده با چربی امگا3  جهت رشد کافی مغز جنین ضروری است
 جهت تغذیه بارداری صحیح ، مصرف روزی نیم تا یک لیتر شیر و یا  لبنیات نظیر ماست و کشک و پنیر و بستنی روزانه جهت رشد کافی اسکلت جنین توصیه می شود . در ضمن مصرف روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین پره ناتال حاوی آهن حین سه ماهه دوم بارداری ضروری است .
از مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی خام و یا کاملا" نپخته نظیر سوسیس و کالباس و نیز تخم مرغ خام موجود در برخی سس ها نظیر سس سزار جهت احتمال ابتلا به بیماری توکسوپلاسموزیس و لیستریوزیس بایستی اکیدا" اجتناب نمود . مصرف سوشی ( یک نوع غذای ژاپنی ) نیز بدلیل خام بودن ماهی در بارداری ممنوع است .

علائم خطر در سه ماهه سوم بارداری
خونریزی حاملگی شدید ( لکه بینی مختصر در روز های آخر ممکن است بدلیل شوی زایمان باشد )
با احتمال جفت سرراهی ( پلاسنتا پره ویا ) و یا کندگی جفت ( دکولمان )
خروج ناگهانی مایع از واژن ( احتمال پارگی کیسه آب جنین )
کاهش واضح حرکات جنین ( به مبحث سلامت جنین در این وبلاگ مراجعه کنید )
بروز انقباضات رحمی ( کنتراکشن ) بیش از 3 بار در ساعت
توصیه میشود در صورت بروز هر یک از این علائم هر چه سریع تر به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنید .