بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Wednesday 5 October 2011

راه های پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان تخمدان

راه های پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان تخمدان

کانسر تخمدان پنجمین سرطان شایع در بین زنان ولی از لحاظ شدت کشنده ترین آنهاست . علت آن نامشخص است. عوامل خطرساز بیماری شامل : نازائی ، چاقی واستفاده از رژیم غذائی پرچربی و دارا بودن سابقه شخصی و یا خانوادگی سرطان سینه ، کولون و یا تخمدان  می باشند . در ضمن خانم هایی که به مدت 5 سال و یا بیشتر از هورمون درمانی فقط با هورمون استروژن استفاده کرده اند ، شانس بالاتری برای ابتلا به این بیماری دارند . سن بالاتر از 55 سال در اکثریت مبتلایان به این بیماری مشاهده شده است ؛ گرچه در برخی موارد افراد در سنین پائین تر نیز وجود دارند .

علائم بیماری

علائم و نشانه های کانسر تخمدان در اغلب موارد مبهم و غیر اختصاصی هستند و افراد مبتلا و یا حتی پزشکان ممکن است که آنها را به بیماری های دیگر نسبت دهند و در نتیجه زمانی تشخیص سرطان داده می شود که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد و به دیگر اعضا بدن گسترش ( متاستاز ) یافته است.
اگر شما این علائم را به مدت چند هفته دارید ، حتما به پزشکتان مراجعه کنید :
نفخ و تورم شکم
احساس سیری زودرس
درد شکم و یا لگن
نامنظمی در سیکل های قاعدگی
کاهش و یا افزایش وزن بدون توضیح خاص
افزایش رشد موهای زائد
تکرر ادرار و احساس فشار موقع ادرار کردن
تست ها و روش های تشخیصی
در اغلب موارد پزشک با معاینه دو دستی رحم و تخمدان ها  و لمس توده ، مشکوک به این بیماری شده و درخواست سونوگرافی واژینال و آزمایش خونی   CA-125و در برخی موارد درخواست سی تی اسکن و یا ام آر آی می کند .تشخیص قطعی بیماری با عمل جراحی و فرستادن نمونه ای از تخمدان به آزمایشگاه پاتولوژی انجام می شود .

درمان بیماری

جراحی اساس درمان بیماری کانسر تخمدان است . در مرحله بعدی ، کموتراپی ( شیمی درمانی ) و رادیوتراپی به کار می روند .

پیشگیری بیماری
غربالگری خانم ها با سونوگرافی لگن و نیز تست های خونی نظیر تست CA-125 در بسیاری موارد ( نه در تمامی موارد ) برای تشخیص کانسر تخمدان در خانم های با ریسک بالای بیماری از قبیل دارا بودن سابقه شخصی و یا خانوادگی سرطان سینه ، کولون و تخمدان و نیز خانم های دارای ژن BRCA1 ,BRCA2
توصیه می شود .برداشتن رحم و تخمدان های دو طرف در خانم های با ریسک بالای بیماری توصیه می شود . محققین استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی را در مواردی که ممنوعیت مصرف آنها وجود نداشته باشد ، جهت پیشگیری از کانسر تخمدان موثر یافته اند