بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Thursday 29 September 2011

ماموگرافی

ماموگرافی
ماموگرافی یک روش عکس برداری با اشعه ایکس از بافت پستان برای تشخیص وجود سرطان در آن است . ماموگرافی نقش مهمی در تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه ( حتی قبل از قابل لمس بودن توده ) دارد و کمک زیادی به کاهش مرگ و میر زنان بر اثر این کانسر می کند .
انواع ماموگرافی
ماموگرافی اسکرینینگ یا غربالگری : برای تشخیص سرطان سینه در خانم هایی که هیچ نشانه و علائمی از اختلالات سینه ندارند ، بکار میرود و هدف از انجام آن تشخیص سرطان سینه قبل از مرحله بروز علائم کلینیکی است . این نوع ماموگرافی شامل دو تا عکس سیاه و سفید از زوایای مختلف پستان است.
ماموگرافی تشخیصی یا دیاگنوستیک : برای بررسی ضایعات پستانی مشکوک نظیر توده های پستانی ، درد پستان و تغییرات غیر طبیعی پوست پستان ، ضخامت نوک سینه و یا ترشح از نوک سینه بکار می رود. این نوع از ماموگرافی همچنین برای ارزیابی بیشتر موارد غیر طبیعی یافت شده در ماموگرافی اسکرینینگ ، بکار می رود . در این نوع ماموگرافی تصاویر متعدد و بزرگ تری از بافت سینه در حالات فشرده شدن سینه گرفته می شود .
زمان انجام ماموگرافی
پزشکان توصیه می کنند که تمامی خانم ها از سن 40 سالگی یک ماموگرافی پایه داشته باشند و سپس هر یک تا دو سال یک بار آن را تکرار کنند . در مورد خانم های با ریسک بالای بیماری مثل افرادی که سابقه فامیلی سرطان پستان دارند ، توصیه به انجام ماموگرافی قبل از سن 40 سالگی می شود .حتی در این خانمها ، پزشک ممکن است درخواست ام آر آی و ماموگرافی با هم بکند .
بهتر است که ماموگرافی در خانم هایی که پریود می شوند ، در هفته اول پس از اتمام پریود انجام شود .
قبل از انجام ماموگرافی توصیه می شود که از مصرف دئودرانت ها و ضد تعریق ها و پودر و لوسیون ها و هر نوع عطر خودداری شود زیرا مواد موجود در آنها ممکن است تاثیر سوئی بر نتیجه ماموگرافی داشته باشند .