بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Wednesday 29 February 2012

سه ماهه دوم بارداری

مراقبت بارداری – سه ماهه دوم حاملگی
مراقبت بارداری از ضروریات داشتن یک حاملگی سالم محسوب میشود . ویزیت پزشک متخصص زنان در طول سه ماهه دوم حاملگی هر چهارهفته یکبار ( 
یا ماهی یکبار ) ضروری است .
ویزیت دکتر زنان
 دراین ویزیت ، پزشک متخصص زنان قد و وزن شما را اندازه گیری کرده  و سئوالاتی در مورد شکایات شایع دوران بارداری نظیر تهوع و استفراغ حاملگی و نیز تورم دست ها و پاها ( ممکن است علامت پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشد ) و نیز تکرر ادرار و ترک های پوستی حاملگی از شما می کند . وی سپس ارتفاع رحم را جهت محاسبه سن دقیق حاملگی و رشد جنین اندازه گیری کرده و ضربان قلب جنین را به کمک دستگاهی بنام داپلر سمع می کند .
صدای قلب جنین از هفته 14 بارداری در خانم های لاغر و در هفته بیستم درتمامی خانم های باردار قابل سمع است . در صورت شنیده نشدن این صدا احتمال مرگ جنین مطرح است لذا در این موارد ، جهت بررسی سلامت جنین ، پزشک سونوگرافی بارداری درخواست می کند .

بررسی حرکات جنین

حرکت جنین و یا لگد زدن وی از حدود هفته 16 تا بیستم بارداری احساس می شود . زمان اولین حرکت را ثبت نموده و به پزشک خود اطلاع دهید . این موضوع به تعیین زمان دقیق زایمان جنین کمک می کند .تعداد این حرکات در هفته های مختلف بارداری متفاوت است و بیشترین تعداد آن در حوالی زایمان ترم وجود دارد .  در موارد کاهش حرکت جنین ، یک نوشیدنی شیرین میل نموده و به پهلوی چپ دراز کشیده و به مدت 2 ساعت حرکات جنین را بشمارید اگر تعداد این حرکات از 3 تا 4 حرکت در ساعت کمتر بود ، سریعا" جهت بررسی سلامت جنین  با تست  NST به پزشک خود و یا در صورت در دسترس نبودن پزشک به بیمارستان مراجعه نمائید .

آزمایشات دوران بارداری

این آزمایشات شامل آزمایش گروه خون و Rh و کومبس غیر مستقیم و آزمایش قند خون و شمارش کامل سلول های خونیCBC  شامل تعیین هموگلوبین و هماتوکریت  و آزمایش هپاتیت Hbs Ag و آزمایش سفیلیس VDRL و آزمایش کامل ادرار می باشند . آزمایش ایدز HIV نیز به تمامی خانم های حامله پیشنهاد می شود و در صورت رضایت آنها انجام می شود .
تست اسکرینینگ ( غربالگری ) دیابت حاملگی در هفته 24 تا 28 حاملگی با نوشیدن یک محلول شیرین حاوی 50 گرم گلوکزدر تمامی خانم های باردار انجام شده و در صورت غیر طبیعی بودن نتایج این  تست ، تست دیگری با مصرف 100 گرم گلوگز که  صحت بیشتری دارد ، انجام می شود .  انجام این تست در سه ماهه اول بارداری در موارد ماکروزومی ( درشت بودن ) نوزاد زایمان قبلی بیش از 4500 گرم و نیز سابقه مرگ جنین و یا چاقی مادر و یا سابقه خانوادگی دیابت توصیه می شود . سونوگرافی حاملگی نیز در هفته بیستم بارداری جهت تعیین تعداد جنین و بررسی سلامت جنین و در برخی موارد جهت تعیین جنسیت انجام می شود .

آمپول روگام


در خانم های بارداری که دارای RH  منفی هستند ولی شوهر آنها RH  مثبت می باشد یک دوز آمپول روگام ( 300میکروگرم ) در هفته 28 بارداری جهت پیشگیری از ابتلا جنین به بیماری خونی آنمی همولیتیک و هیدروپس جنینی تزریق می شود . دوز بعدی آمپول در عرض 48 ساعت پس از زایمان نوزاد RH مثبت تزریق می شود .
مصرف روزی یک عدد قرص آهن ( فروس سولفات ) با شروع از هفته 16 بارداری تا 3 ماه پس از زایمان در تمامی خانم های باردار جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کم خونی فقر آهن توصیه می شود.