بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Saturday 25 February 2012

سه ماهه اول بارداری

مراقبت بارداری – سه ماهه اول حاملگی
امروزه با پیشرفت های انجام شده در زمینه بیماری های زنان و زایمان ، مراقبت های بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جنین به عهده دارد . مشاوره دکتر متخصص زنان با خانم حامله و انجام معاینه فیزیکی کامل ضروری است .  

اولین ویزیت دکتر زنان
ذکر این نکته مهم است که به محض ایجاد علائم حاملگی در شما ، هر چه سریع تر جهت ویزیت پزشک اقدام 
نمائید . برای مطالعه در مورد این نشانه ها به مبحث علائم احتمالی حاملگی در این وبلاگ مراجعه کنید . در این ویزیت پزشک تاریخچه کاملی از بیماری های طبی گذشته و فعلی و نیز نوع داروهای مصرفی و اعمال جراحی و نحوه زایمان های سابق ( طبیعی یا سزارین ) و تاریخ اولین روز آخرین پریود( جهت تعیین تاریخ زایمان ) شما را سئوال می کند . وی سپس معاینه فیزیکی کاملی از شما شامل معاینه قد و وزن و فشار خون و معاینه لگن بعمل می آورد .
تست های آزمایشگاهی شامل آزمایش گروه خون و فاکتورRH  ( جهت لزوم گرفتن آمپول روگام ) و نیز آزمایش تعیین آنتی بادی سرخجه ، سفیلیس ، آبله مرغان و هپاتیت B و نیز آزمایش ادرار می باشند .
در حین سه ماهه اول بارداری ویزیت هر 4 تا 6 هفته ضروری است . در ضمن پزشک درخواست سونوگرافی حاملگی جهت تعیین دقیق سن حاملگی و سلامت کلی جنین و بررسی یک قلویی یا دوقلویی جنین می دهد . تست های غربالگری سلامت جنین ( جهت بررسی از جهت وجود بیماری های مادرزادی و سندرم داون یا منگولیسم جنین ) در افراد بالای 35 سال سن درخواست می شوند .
ویتامین پره ناتال محتوی مکمل اسید فولیک روزی یک عدد در حین سه ماهه اول بارداری توصیه می شود .

روابط زناشوئی در بارداری

تمایل جنسی زنان باردار در مراحل مختلف بارداری متفاوت است و احساس لذت بیشتر و یا حتی تنفر از داشتن نزدیکی در بارداری کاملا" نرمال است .در یک حاملگی طبیعی ، داشتن رابطه جنسی تا اواخر ماه هشتم بارداری عارضه ای ندارد مشروط به اینکه پوزیشن زن حامله به گونه ای باشد که کمترین فشار به شکم وی وارد آید . خانم هایی که سابقه سقط جنین ، خونریزی ، پارگی کیسه آب و زایمان زودرس داشته اند ، بایستی که از نزدیکی در سه ماهه اول و آخر بارداری خودداری کنند .

مصرف دارو در بارداری

با توجه به اینکه اکثر داروها می توانند از جفت عبور کرده و به جنین برسند و اثرات مضری برای جنین و نوزاد ایجاد کنند و نیز اینکه بیشترین احتمال تاثیرات مضر دارو درسه ماهه اول بارداری که زمان شکل گیری اندام ها و مغز جنین است ، می باشد لذا در این مدت باید از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کرد و نیز از کشیدن سیگار و مصرف الکل و مواد مخدر بایستی اجتناب نمود .

ورزش بارداری

بهترین ورزش در بارداری ، پیاده روی در هوای آزاد به مدت حداقل نیم ساعت روزانه سه بار درهفته می باشد . راه رفتن باعث تقویت عضلات شکم شده  به راحت تر انجام شدن زایمان کمک می کند .
نکته : از انجام ورزش های سنگین و حرکاتی که احتمال ضربه به شکم وجود دارد اجتناب کرده و چنانچه در حین ورزش دچار تنگی نفس شدید و تپش قلب شدید شدید ، آنرا متوقف کنید .

واکسن بارداری

تزریق واکسن سرخجه و آبله مرغان حداقل سه ماه قبل از اقدام برای بارداری توصیه می شود . در افراد حامله ای که سابقه تزریق واکسن هپاتیت بی و دیفتری و کزاز نداشته اند ، تزریق این واکسن ها و نیز تزریق واکسن آنفلوانزا  توصیه می شود و هیچ گونه ضرری برای بارداری ندارد . در برخی موارد برای مسافرین حامله تزریق واکسن هپاتیت آ و مننگوکوک ( سفر حج ) و پنوموکوک انجام می شود .