بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Wednesday 8 February 2012

نشانه های حاملگی

نشانه های حاملگی

اکثر خانم ها تا زمانی که تخم حاصله از باروری ( زیگوت ) به دیواره داخلی رحم چسبندگی پیدا نکرده است ( معادل چند روز پس از لقاح ) هیچ علائم و نشانه ای از حاملگی ندارند گرچه اگر شما توجه کافی به تغییرات بدنتان داشته باشید خیلی زود پس از لقاح و حاملگی متوجه علائم آن می شوید .
در ذیل به مهمترین علائم و نشانه های بارداری اشاره می کنیم :

ویار حاملگی 

 اشتیاق شدید به خوردن غذاهای خاص و در برخی موارد مواد غیر غذائی
بسیاری از خانم های باردار بدلیل فقدان یک ماده غذائی خاص در بدنشان نظیر آهن و یا روی به خوردن مواد غذائی خاص و حتی برخی موارد مواد غیر غذائی نظیر خاک رس ، نشاسته و یا یخ و غیره تمایل نشان می دهند .

تغییر رنگ پوست نوک پستان

اگر پوست هاله پستان شما ( آرئول پستان ) از حد معمول تیره رنگ تر شود احتمال بارداری شما وجود دارد اما در نظر داشته باشید که این حالت ممکن است بر اثر عدم تعادل هورمون های بدن بخصوص هورمون پرولاکتین بالا ( هورمون مسئول ترشح شیر از سینه ها ) و یا آثار ناشی از حاملگی قبلی باشد.

خونریزی و دل پیچه

بسیاری از خانم ها حدود 8 روز پس از تخمک گذاری ممکن است دچار لکه بینی به رنگ صورتی و یا قهوه ای و نیز شکم درد شوند . همچنین شما ممکن است در زمان مورد نظر برای پریود بعدی به جای پریود دچار لکه بینی مختصری شوید . این علائم بدلیل رسوخ تخم لقاح یافته به درون لایه داخلی آندومتر رحم می باشد .

تکرر ادرار

در زمانی که تخم لقاح یافته درون رحم جایگزین می شود ، شروع به تولید هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی یا  HCG می کند و این هورمون عامل تکرر ادراری در اوایل حاملگی است .

خستگی

افزایش هورمون پروژسترون سبب خستگی مفرط در برخی از خانم های حامله می شود .در ضمن کم خونی فقر آهن نیز سبب خستگی می شود لذا مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر ضروری است .

حساسیت و تورم پستان ها

در برخی از خانم های باردار پستان ها شدیدا" به لمس حساس می شوند و حتی تحمل پوشیدن سوتین نیز برای آنها درد ناک می شود لذا اجتناب از دستکاری پستانها و تغییر نوع سوتین تا رفع شدن خودبخودی این حالت ( در سه ماهه دوم بارداری ) توصیه می شود .

تغییر در حس بویائی و چشائی

برخی از خانم ها در دوران بارداری متوجه تغییراتی در حس بویائی خود می شوند و حساسیت بیشتری به بوها پیدا می کنند و نیز بعضی از آنها احساس وجود مزه فلزی در دهانشان می کنند و حتی مزه چای و یا قهوه و یا غذاهای خاصی را نمی توانند نحمل کنند .

تهوع و استفراغ صبحگاهی

در اکثر خانم های باردار ( حدود 80 % ) چند روز پس از لقاح حالت تهوع و استفراغ شروع شده و در برخی از آنها به حدی شدید است که مراجعه به پزشک برای گرفتن داروهای ضد استفراغ و در پاره ای از موارد بستری در بیمارستان جهت گرفتن تغذیه وریدی ضروری است . در یک پست جداگانه به تفصیل به علل و درمان تهوع و استفراغ حاملگی می پردازم .

تاخیر پریود

اگر شما دارای تاکنون دارای سیکل های قاعدگی مرتب و منظم بوده اید و حالا پریودتان به تاخیر افتاده است توصیه به انجام تست حاملگی می شود . به این منظور تست های مختلفی در بازار وجود دارد منجمله تست بی بی چک که آنرا در منزل صبح هنگام می توانید انجام دهید ولی باید در نظر داشته باشید که صحت این تست بیش از 15% نیست .