بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Wednesday 1 February 2012

پریود - قاعدگی سنگین


پریود/ عادت ماهیانه زنان – سئوالات رایج

این ماه پریود نشده ام چه اتفاقی رخ داده است ؟


ریلاکس باشید. اختلالات عادت ماهیانه در عرض 5 تا 7 سال اول شروع پریودها نرمال تلقی می شوند گرچه حاملگی شایع ترین دلیل فقدان پریود می باشد علل دیگری نظیر استرس و تغییرات قابل توجه وزن بدن ( کاهش و یا افزایش وزن ) و نیز انجام فعالیت های ورزشی شدید و ابتلا به بیماریهای طبی نیز می توانند سبب عدم پریود شوند. طول متوسط بین پریودها از 28 تا 35 روز در بالغین متفاوت است . در صورت فقدان پریود به مدت 2 ماه متوالی و یا خونریزی شدید قاعدگی پس از فقدان پریود حتما به پزشک مراجعه کنید .

وجود پریود دلیل بر عدم حاملگی است ، آیا این صحیح است ؟

نه لزوما " . بسیاری از خانم های حامله در اوایل حاملگی خونریزی دارند . پس اگر شما پریودتان اخیرا" دچار نامنظمی شده و یا احساس حالت تهوع و خستگی ( علائم بارداری ) می کنید انجام تست بارداری توصیه می شود . 

چرا پریود من شدید و سنگین است ؟

یک زن بطور متوسط حدود 4 تا 12 قاشق غذاخوری خون ماهیانه در حین یک پریود دفع می کند . اگر شما بیش از 10 نوار بهداشتی ( پد ) و یا تامپون در روز مصرف می کنید و یا در یک ساعت بیش از یک نوار بهداشتی و یا تامپون را بطور کامل از خون خیس کرده اید زمان مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر است .
طول مدت نرمال پریود چقدر است ؟
اکثر خانم ها پریودشان بین 3 تا 5 روز طول می کشد ولی در نظر داشته باشید که طول بین 2 تا 7 روز نیز نرمال تلقی می شود . اگر پریودتان بیش از 7 روز متوالی طول کشید به پزشک مراجعه کنید .

آیا نزدیکی در زمان پریود می تواند سبب حاملگی شود

پاسخ کوتاه بلی است . شما نمی توانید به داشتن پریود جهت اطمینان از پیشگیری از بارداری تکیه کنید زیرا تعداد کمی از خانم ها در دوران پریود تخمک گذاری می کنند لذا توصیه به استفاده از روش های جلوگیری بارداری در دوران پریود می شود . برای مطالعه بیشتر به مبحث گالری عکس روش های جلوگیری از بارداری در این وبلاگ مراجعه کنید .

آیا شستشوی ناحیه تناسلی با آب و یا استحمام در دوران پریود مشکلی ایجاد نمی کند ؟

خیر گرچه تمیز کردن ناحیه پرینه از سمت جلو به عقب با آب ولرم توصیه می شود . در مورد استحمام به طریق دوش گرفتن مسئله ای نیست ولی توصیه به اجتناب از نشستن در وان و یا جکوزی می شود .

نوار بهداشتی و یا تامپون خود را هر چند ساعت یک بار عوض کنم ؟

در مورد نواربهداشتی تعویض آن هر 8 ساعت یک بار و در مورد تامپون جهت پیشگیری از بروز سندرم شوک توکسیک ( بیماری میکروبی شدید خونی بر اثر تامپون زیاد مانده در واژن ) تعویض آن هر 4 تا 6 ساعت توصیه می شود . 

چگونه درد قاعدگی را تسکین دهم ؟

مصرف مسکن هایی نظیر استامینوفن ، بروفن ( ایبوپروفن ) و یا مفنامیک اسید ( پونستان ) و ناپروکسن می توانند کمک کننده باشند . در برخی خانمها قرص های جلوگیری کمک زیادی می کنند .
برای مطالعه بیشتر در مورد علل قاعدگی دردناک و روش های مختلف درمانی آن می توانید به مبحث قاعدگی دردناک این وبلاگ مراجعه کنید .