بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Saturday 10 September 2011

پیشگیری از سرطان پستان



 سرطان پستان
سرطان پستان پس از سرطان پوست شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در بین خانم ها است .این سرطان هم در مرد و هم در زن می تواند رخ دهد ، گرچه در بین زنان بسیار شایع تر است .
آگاهی های عمومی در جامعه در مورد تست های بیماریابی آن و نیز روش های جدید تشخیص آن در مراحل اولیه و درمان زودرس آن منجر به بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از آن شده است .
علائم بیماری
نشانه ها و علائم سرطان سینه ممکن است اینها باشند:
   وجود یک توده و یا ضخامت در بافت پستان که 
متفاوت با سایر قسمت های اطراف حس میشود .
   ترشح خونی از نوک سینه
   تغییر در سایز و یا شکل سینه
  تغییر در پوست سینه شبیه به حالت پوست پرتقال و قرمزی و تورم آن
   نوک سینه فرو رفته به داخل
   پوسته ریزی در پوست نوک پستان و یا سایر قسمت های آن
چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟
گرچه اکثریت تغییرات سینه سرطانی نیستند ولی هر زمانی که شما احساس توده ای در سینه ویا تغییراتی در آن کردید ، به پزشک مراجعه کنید .
حتی اگر شما اخیرا یک ماموگرافی با نتیجه طبیعی داشته اید و دارای این تغییرات و یا توده هستید ، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید .
علل بیماری
علت بیماری سرطان سینه هنوز شناخته نشده است ولی پزشکان عقیده دارند که هر زمانی که سلول های بافت سینه دچار تغییرات رشد غیر طبیعی شوند ، سرطان رخ می دهد . این سلول ها ی سرطانی بسیار سریع تر از سلول های عادی رشد می کنند و در صورت دسترسی به مجاری لنفاوی سینه می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند .
علت حدود 5 تا 10% از موارد سرطان سینه ، ارثی است . لذا به تمام افرادیکه در خانواده درجه اول آنها مثل مادر و یا خواهر و دختر ، سرطان سینه کشف شده است توصیه به انجام یک آزمایش خونی بنام

    BRCA1   و    BRCA2    برای تعیین وجود ژن سرطان سینه می شود . در افرادی که دارای این ژن هستند ، خطر ابتلا به سرطان تخمدان هم بالا می رود .
عوامل خطر ساز بیماری
سن بالاتر از 50 سال ،  جنس مونث ، نژاد سفید پوست و سابقه خانوادگی سرطان سینه و ژنتیک ، در معرض اشعه ایکس بودن ، چاقی ، شروع پریود در سن زودتر از 12 سالگی و یائسگی دیررس دیرتر از سن 55 سال و هورمون درمانی پس از یائسگی به مدت بیش از 5 سال و مصرف مشروبات الکلی می باشند .
تست ها و روش های تشخیصی
معاینه سینه توسط خود فرد ماهانه درست پس از اتمام پریود
معاینه سینه توسط پزشک سالی یکبار و در صورت لمس توده و یا بروز تغییرات غیر طبیعی در معاینه پستان توسط خود فرد زود تر از یک سال
ماموگرافی که یک نوع عکس برداری با اشعه ایکس از سینه ها می باشد و توصیه به انجام آن سالانه یا دو سال یک بار از سن 40 سال به بعد می شود .در صورت پیدا شدن هر نوع تغییر غیر طبیعی در ماموگرافی اولیه یا اسکرینینگ ، پزشک درخواست ماموگرافی تشخیصی را میکند که دقت بالا تری دارد .
سونوگرافی سینه که کیست های پر از مایع سینه را از توده های جامد که امکان سرطانی شدن بالاتری دارند به خوبی تشخیص می دهد .
ام آر آی سینه که با استفاده از اشعه مغناطیسی اطلاعات دقیقی از نوع ضایعه سینه در اختیار پزشک قرار می دهد .
درمان بیماری
درمان بیماری برحسب درجه بدخیمی سلول های سرطانی ( گرید ) و نیز وسعت گسترش ( متاستاز ) آن به سایر اعضا بدن متفاوت است . در مواردی که بیماری محدود به نسج سینه است ، برداشتن توده سرطانی ( لامپکتومی ) به تنهایی کفایت می کند ولی در موارد دست اندازی و گسترش بیماری به سایر اعضا بدن برداشتن سینه مبتلا و رادیوتراپی و شیمی درمانی برای بیمار الزامی است .
پیشگیری بیماری
          
در خانم های با خطر متوسط بیماری ، انجام حرکات ورزشی حداقل 30 دقیقه روزانه و نیز پرهیز از مصرف الکل و محدود کردن دوره هورمون درمانی یائسگی به حداقل زمان مورد نیاز و حداقل میزان مورد نیاز توصیه می شود . در ضمن اجتناب از چاقی و داشتن وزن متناسب مفید می باشد .
در خانم های با خطر بالای بیماری که با توجه به سابقه فامیلی وجود سرطان و وجود ژن بیماری مشخص می شود ، انجام شیمی درمانی پیشگیرانه با تاموکسیفن و رالوکسیفن که بلوک کننده های هورمون استروژن می باشند ، توصیه می شود .
در خانم هایی که ریسک بسیار بالائی برای ابتلا به سرطان دارند ، اخیرا توصیه به انجام عمل جراحی پیشگیرانه خارج کردن تخمدانها ویا برداشتن کامل هر دو پستان فرد می شود .