بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Monday 5 September 2011

بیماری های زنان - امکان زایمان طبیعی پس از سزارین

امکان زایمان طبیعی پس از سزارین
زمانی تصور میشد که هر خانمی که سابقه سزارین دارد ، حتما بایستی که تمامی وضع حمل های بعدی وی به طریق سزارین باید انجام شود . اما امروزه بسیاری از خانم هایی با سابقه یک یا دو بار سزارین، یک زایمان طبیعی را تجربه می کنند .
گزینه زایمان طبیعی پس از سزارین ممکن است که گزینه خوبی برای تمامی خانم ها نباشد . بسیار مهم است که قبل از تصمیم به انجام آن فواید و خطرات بالقوه آن را از قبل بدانیم .
حدودا 60-80% کسانی که سابقه سزارین دارند و اقدام به وضع حمل طبیعی می کنند موفق می شوند و اگر در جریان وضع حمل طبیعی مشکلی نظیر عدم پیشرفت زایمان و یا افت ضربان قلب جنین رخ دهد، بایستی که امکان اقدام به سزارین بیمار حداکثر تا نیم ساعت از زمان نیاز به آن مهیا باشد . در ضمن توصیه میشود که این وضع حمل فقط تحت نظر پزشک متخصص زنان و در بیمارستانهای مجهز انجام شود .
فواید اقدام به وضع حمل طبیعی شامل :
نداشتن عمل جراحی شکمی و طبعا باز نشدن شکم
دوران نقاهت کوتاه تر
ریسک پائین تر عفونت
خونریزی کمتر
در ضمن این گزینه برای خانم هایی که مایل به داشتن بچه های بیشتری هستند ، مناسب تر است .
عوارض آن ممکن است که بندرت( کمتر از 1% موارد ) پارگی رحم و صدمه به ارگان های مجاور مثل مثانه و روده ونیاز به هیسترکتومی بعدی می باشد . این نوع وضع حمل فقط در مورد خانم هایی که سابقه برش رحمی از نوع عرضی داشته اند ، توصیه می شود . خانم های با سابقه عمل برداشتن فیبروم رحم در صورتی که در جریان عمل قبلی دیواره داخلی رحم باز نشده باشد ، کاندید خوبی برای آن هستند.
در برخی موارد بیمار از نوع برش رحمی قبلی خود آگاهی ندارد ، لذا مشاهده پرونده اعمال جراحی سابق بیمار توسط پزشک مفید است . انجام اینداکشن ( تقویت انقباضات رحمی با دادن اکسی توسین ) مجاز میباشد ولی از دادن پروستا گلاندین ها بایستی خودداری شود .این نوع از وضع حمل در خانم های چاق و نیز جنین درشت و یا حاملگی پس ازترم و پره اکلامپسی مادر توصیه نمی شود .


کالج متخصصین زنان آمریکا توصیه می کند که حتما این طریقه از وضع حمل تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود .