بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Sunday 21 August 2011

بیماری های عفونی جنسی

بیماری های عفونی جنسی
Sexually Transmitted diseases

بیماری های منتقله از راه رابطه جنسی ، عفونت هایی هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند . این بیماری ها پس از سرماخوردگی و آنفلوآنزا، شایع ترین بیماری های واگیر دار در آمریکای شمالی به شمار می روند. سالیانه میلیونها مورد جدید از این بیماری ها در آمریکا رخ می دهند .
درحالیکه بعضی از این بیماریها می توانند درمان شوند ، اما برخی دیگر از آنها غیر قابل درمانند .
کلید میارزه با آنها ، پیشگیری است .شما با دانستن حقایق و واقعیت های بیماری می توانید گام بزرگی برای محافظت خود بردارید. در این مقاله شما با انواع        STD    و نشانه های آن، ریسک ها گرفتن  و راه های پیشگیری از آن آشنا خواهید شد .
نکته : هر شخصی که تماس جنسی حال چه به فرم دهانی ، مقعدی و یا مهبلی با شخص دیگری دارد ، ممکن است  STD   بگیرد. افراد دارای STD   ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشند و حتی در بسیاری اوقات از وجود بیماری در خودشان آگاه نباشند .ولی ذکر این نکته ضروری است که حتی در این موارد ذکر شده شما می توانید با تماس جنسی با این افراد ، بیمار شوید . این بیماریها صدمات جبران ناپذیری به سلامت شما وارد میکنند .
طیف نشانه های  STD  از یک ترشح واژینال ساده و التهاب و آزردگی مختصر تا درد شدید متغیر است .
در اغلب موارد مشکلات دراز مدت طبی با درمان زودرس می توانند جلوگیری شوند . STD  می تواند بر اثر عفونتهای ویروسی ویا باکتریائی ایجاد شود . عفونت باکتریائی با آنتی بیوتیک می تواند درمان شود ولی نوع ویروسی نمی تواند درمان شود حتی اگر نشانه های بیماری با درمان کنترل شوند .
هر کسی که از لحاظ رابطه جنسی فعال است می تواند دچار     STD  شُود و حتی اگر نشانه هایی
ازبیماری وجود نداشته باشد ، تست هایی برای تشخیص عفونت وجود دارد.

گنوره و کلامیدیا
علت گنوره ( سوزاک ) و کلامیدیا باکتری است . این دو بیماری در اغلب اوقات با هم رخ می دهند .
آنها اغلب هیچ نشانه ای ندارند. وقتی که علامتی بروز کند اغلب در 2 تا 21 روز پس از تماس با فرد آلوده می باشد. نشانه ها شامل :
   ترشح از واژن زن یا آلت تناسلی مرد
   ادرار کردن درد ناک یا تکرر ادرار
   درد شکم یا لگن
   سوزش ویا خارش در ناحیه ولو ( فرج )
   خونریزی بین پریودها
   گلو درد با یا بدون تب
   تورم یا بزرگی غدد لنفاوی
گنوره و کلامیدیا می توانند در آن واحد با آنتی بیوتیک درمان شوند . اهمیت زیادی دارد که داروها را بطور کامل مصرف کنید . شریک جنسی شما نیز بایستی درمان شود .در حین درمان مهم است که رابطه جنسی نداشته باشید تا عفونت را به شریک جنسیتان منتقل نکنید .گنوره و کلامیدیای درمان نشده می توانند سبب عفونت التهابی لگن در خانم ها بشوند . PID   عفونت رحم ، لوله های رحمی و تخمدانها می باشد و می تواند سبب نازائی شود .نشانه های آن شامل تب ، تهوع و استفراغ و درد شکم است .       STD  می تواند سبب درد مزمن لگنی شود .

پاپیلوما ویروس انسانی ( HPv  ):     
 برای آگاهی بیشتر در مورد این ویروس به بخش زگیل تناسلی در این وبلاگ مراجعه کنید
سفیلیس   Syphilis 
عامل آن یک نوع باکتری است و اگر درمان نشود ، سبب عفونت قسمت های زیادی از بدن و مشکلات طبی و حتی مرگ می شود . بیشتر افراد آلوده به این بیماری ، نشانه ای ندارند .اولین نشانه بیماری ممکن است یک زخم صاف و بی درد در محل عفونی باشد .
سفیلیس در این مرحله ابتدائی از بیماری براحتی درمان می شود .سایر نشانه های سفیلیس ، زگیل ها و لکه های پوستی هستند .
سفیلیس از فردی به فرد دیگر از طریق تماس مستقیم با زخم سفیلیسی منتقل می شود .همچنین با تماس با لکه های پوستی و زگیل آن در مرحله دوم بیماری می تواند منتقل شود .
این باکتری از طریق یک شکاف و زخم در پوست یا مخا ط ها می توانند وارد بدن شوند .
زخم سفیلیسی اغلب در روی ناحیه تناسلی و یا داخل واژن و یا مقعد و یا رکتوم رخ می دهد .البته این زخم ها روی لب ها و داخل دهان نیز می توانند بوجود آیند .
بدون درمان ، این بیماری ظاهرا ناپدید می شود اما عامل بیماری در بدن به حالت نهفته باقی می ماند و سالها بعد با شدت بیشتری بروز می یابد .

تبخال تناسلی
میلیونها نفر آمریکائی ، ویروس هرپس را با خود حمل می کنند . شایع ترین نشانه هرپس ، یک زخم روی دستگاه تناسلی و یا حول و حوش آن است .این زخم ها به صورت نقاط قرمز رنگ ، برآمدگی ها و یا تاول بروز می کنند. آنها می توانند چند روز تا چند هفته طول بکشند .نشانه ها بخودی خود برطرف می شوند اما ویروس در بدن شما باقی می ماند .زخم در هر زمانی ممکن است که مجددا در همان محل قبلی عود کند .درمان به بهبود زخم کمک می کند ، اما نمی هرپس مبتلا شدید می توانید بدون اینکه بدانید آنرا به افراد دیگر انتقال دهید .اگر شما یا همسرتان هرپس دهانی و یا دستگاه تناسلی داشته اید از برقراری رابطه تواند ویروس را بکشد .بنابر این وقتی که شما بهجنسی در حین درمان تا چند روز پس از ناپدید شدن ضایعات پوستی اجتناب کنید و حتی مراقب باشید که در این مدت درمان ، از تماس پوستی هم با فرد دیگر پرهیز کنید چون این ویروس از طریق ترشحات بدنی نیز ممکن است به فرد دیگر منتقل شود .پس از هر تماس احتمالی با ضایعات پوستی ، دستهایتان را با آب و صابون بشوئید.اینکار از انتقال ویروس به افراد دیگر و آلودگی مجدد شما جلوگیری می کند .

ایدز
      نام ویروسی است که سبب بیماری سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز می شود . میران ابتلا به ایدز به طور وسیعی در بین زنان دارای ارتباط جنسی با مردان در حال افزایش است .
   ویروس ایدز  از طریق مایعات بدنی مثل خون و یا مایع منی وارد سیستم خونی فرد مبتلا می شود و سپس سلول های ایمنی فرد مبتلا را کشته و سببب تضعیف بدن در مقابل سایر عفونتها می شود .
ابتلا به این ویروس ، سیستم ایمنی بدن را که تضعیف کرد در مراحل آخر تبدیل به ایدز می شود و فردی که ایدز دارد آنقدر بدنش ناتوان است که در مقابل سرطانها و یا بیماری های عفونی دیگر قدرت دفاعی ندارد و براحتی دچار آنها می شود . اگر چه هیچ درمانی برای  STD  وجود ندارد ، درمان ممکن است از بروز ایدز ( بیماری کشنده ) جلوگیری کند و یا حداقل بروز آنرا به تاخیر بیندازد .

تریکو موناس
تریکوموناس واژینالیس یک عفونت در اثر انگل میکروسکوپی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و با داروقابل درمان است .بسیاری از افراد مبتلا هیچ نشانه ای از بیماری ندارند و وقتی که دچار علائم می شوند ، علائم ممکن است به صورت ترشح واژینال و یا خارش و قرمزی واژن باشند .

هپاتیت
یک عفونت بر اثر ویروس هپاتیت است. دو نوع ویروس هپاتیت    B  و  C می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند . رابطه جنسی می تواند به صورت تماس مستقیم با ترشحات فرد آلوده به بیماری مثل ترشحات واژن ، مایع منی و یا بزاق و یا با خون باشد . امروزه واکسن بر علیه ویروس هپاتیت   دردسترس است اما متاسفانه بر علیه هپاتیت   C واکسنی وجود ندارد .
بسیاری از مبتلایان به این دو نوع ویروس کاملا بهبود می یابند ولی برخی از آنها دچار عوارض کبدی بیماری ( سیروز کبدی و سرطان کبد ) می شوند .

روشهای پیشگیری

این عوامل برای ابتلا به STD    خطر ساز هستند، پس از آنها اجتناب کنید.شامل :
   ارتباط جنسی با افراد متعدد
   ارتباط جنسی با فردیکه با بیشتر از یک نفر در تماس جنسی باشد
   ارتباط جنسی با فرد دارای   
   استفاده از داروهای مخدر تزریقی خود و یا شریک جنسیتان
کلا افراد جوانتر از 25 سال در ریسک بالا تری از ابتلا به این بیماری هستند.( بدلیل روش زندگی ) راههای بسیاری برای کاهش شانس ابتلا به         STD   است شامل :
    شریک جنسیتان را بشناسید و با هرکسی ارتباط جنسی برقرار نکنید
استفاده از کاندوم با جنس لاتکس و یا پلی اورتان در هر مورد رابطه جنسی (دهانی ، مقعدی و یا واژینال )
   اجتناب از رفتار های جنسی پر خطر
   واکسیناسیون بر علیه هپاتیت   B   و    C      
لازم به توضیح است که استفاده از کاندوم تا حدود زیادی ( نه % 100 ) از ابتلا جلوگیری می کند .