بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Sunday 21 August 2011

تست پاپ اسمیر - تست سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر ( تست سرطان دهانه رحم )                                          
تست پاپ اسمیر، امتحان میکروسکوپی سلولهای تراشیده شده از دهانه رحم است . سرویکس ( دهانه رحم ) ، پائین ترین قسمت رحم است و در ابتدای واژن قرار دارد .
چگونه تست انجام میشود ؟
 ابتدا شما در مطب پزشک ، روی تخت معاینه ژنیکولوژی می نشینید و پاهایتان روی رکاب قرار داده می شود . سپس پزشک یک وسیله بنام اسپکولوم داخل واژن شما قرار داده و آنرا به آرامی باز می کند تا دهانه رحم رویت شود و به آرامی سلول های دهانه رحم با وسیله ای کوچک تراشیده می شود و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شود .
چگونه برای تست باید آماده شد ؟
پزشکتان را در جریان موارد زیر بگذارید. اگر شما :
   هر داروئی منجمله قرص جلوگیری از بارداری خوراکی مصرف می کنید
   قبلا  سابقه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته اید
   ممکن است باردار باشید
از موارد زیر از 2 روز قبل از تست پرهیز کنید :
   دوش واژینال ( شستشوی واژن )
   داشتن رابطه جنسی
   حمام گرفتن
   استفاده از تامپون و یا هر گونه کرم واژینال از یک هفته قبل
در حین پریود ، از گرفتن پاپ اسمیر خودداری کنید چون وجود خون روی صحت نتیجه تست اثر می گذارد .ولی اگر شما دارای خونریزی غیرطبیعی رحمی هستید ، پزشک شما ممکن است که در حین این خونریزی تست را انجام دهد . در ضمن ، مثانه خود را قبل از تست تخلیه کنید .
تست چگونه احساس می شود ؟
تست پاپ اسمیر ، ممکن است که ایجاد ناراحتی مختصری شبیه کرامپهای قاعدگی در بعضی افراد بکند شما در حین تست ممکن است که احساس فشار بکنید . پس از تست ممکن است که مختصری خونریزی داشته باشید .
چرا این تست انجام می شود ؟
تست پاپ اسمیر ، تست اسکرینینگ برای پیدا کردن سرطان دهانه رحم است . اکثریت موارد کانسر سرویکس می توانند در مراحل اولیه با انجام این تست بطور منظم و نیز معاینه لگنی تشخیص داده شوند اسکرینینگ بایستی که در سن 21 سالگی و یا 3 سال پس از شروع فعالیت جنسی آغاز شود .
پس از اولین تست :
   خانم ها بایستی هر 2 سال یکبار تست پاپ اسمیر مجدد انجام دهند
   اگر سن شما بالاتر از 30 سال است و سابقه 3 بار متوالی تست منفی داشته اید ، می توانید هر 3 سال یکبار تست بگیرید .
   پس از سن 65 تا 70 سال بیشتر خانم ها می توانند این تست را قطع کنند به شرطیکه در عرض 10 سال قبل حداقل 3 بار متوالی تست منفی داشته باشند .
   شما ممکن است احتیاج به پاپ اسمیر نداشته باشید اگر که شما عمل هیسترکتومی توتال ( برداشتن کامل رحم و دهانه رحم ) انجام داده باشید و نیز سابقه سرطان و یا ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم نداشته باشید .
نتایج نرمال تست
یک نتیجه نرمال ( منفی ) نشان می دهد که هیچ سلول غیر طبیعی موجود نیست.
تست غیر طبیعی چه معنایی دارد ؟
نتایج غیر طبیعی به این گروه ها دسته بندی می شوند :
  Agus      یا     Ascus سلولهای آتی پیکال با ماهیت نامشخص _ این تغییرات ممکن است بر اثر عفونت با ویروس     HPV  باشد. همچنین ممکن است که تغییرات پیش سرطانی باشد
    LSIL یا  HSIL 
این نشان می دهد که احتمالا تغییرات پیش سرطانی موجودند . ریسک وجود کانسر سرویکس در HSIL
بالاتر است .
   کارسینوم در جا یاCIS    - به این معنی است که تغییرات غیر طبیعی وجود دارند که احتمالا به سمت کانسر پیشروی می کنند.
   ASC- H معنی میدهد که تغییرات غیر طبیعی یافت شده و ممکن است دیسپلازی گرید بالا باشد
AGS تغییرات سلولی دیده شده که پیش سرطانی در مورد قسمت های بالایی کانال سرویکال وداخل رحم هستند .
وقتی که یک تست پاپ اسمیر تغییرات غیر طبیعی نشان می دهد ، تستها ی بیشتر و نیز پیگیری های بعدی نیاز است . مرحله بعدی آن بسته به نتایج تست ، سابقه شما از لحاظ پاپ اسمیر غیر طبیعی و ریسک فاکتور های شما برای کانسر سرویکس دارد . این مراحل ممکن است که شامل :
   تکه برداری بافتی زیر دید کولپوسکوپ
   تست HPV  برای تعیین نوع ویروس که منجر به سرطان می شود . برای درجات خفیف تغییرات سلولی پزشکان اغلب توصیه به انجام مجدد تست در 3 تا 6 ماه بعد می کنند .
نکته :
تست پاپ اسمیر %100 صحیح ممکن است نباشد . در درصد کمی از موارد ، تغییرات سلولی ممکن است با این تست یافت نشوند . اما بهرحال ، هنوزهم این تست بهترین تست برای بیماریابی سرطان دهانه رحم می باشد .
خوشبختانه سرطان سرویکس به آهستگی در عرض چند سال رشد می کند و اگر تغییرات غیر طبیعی در تست دیده شود ، در اکثر موارد به خوبی درمان شده و از بروز سرطان جلوگیری می شود .