بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Wednesday 4 April 2012

مضرات قرص جلوگیری

عوارض قرص های ضد بارداری – قرص مارولون،یاز، یاسمین



در این مقاله به عوارض قرص های ضد بارداری ( قرص جلوگیری ) می پردازیم . بر طبق نظریات جدید محققین علوم پزشکی این عوارض شامل :
خونریزی پریود نامرتب و لکه بینی – خونریزی قاعدگی بسیار مختصر در اغلب افراد در عرض 3 ماه پس از شروع مصرف قرص رخ می دهد که جای نگرانی نیست ؛ اما اگر این خونریزی بیش از حد عادی طول کشید و یا شدیدتر بود حتما با پزشکتان مشورت کنید .
تهوع و استفراغ – در برخی از مصرف کنندگان قرص بخصوص در انواع  اچ دی HD ( دارای میزان بالاتر هورمون استروژن ) رخ می دهد . پزشکان برای پیشگیری از این عارضه توصیه به خوردن قرص شب پس از شام می کنند و اگر بر طرف نشد نوعی از قرص با میزان پائین تری از هورمون استروژن ( قرص ال دی LD )  تجویزمی کنند .
سردرد – گاهی برخی از خانم ها از سردرد حین مصرف قرص شاکی هستند که این عارضه معمولا با تغییر نوع قرص به نوع دارای میزان کمتر هورمون برطرف می شود . البته لازم به ذکر این نکته است که افراد دارای میگرن همراه با علائم پیش درآمد ( اورا ) کلا" از مصرف قرص جلوگیری اجتناب کنند .
افسردگی و تغییرات خلق و خو – معمولا بر اثر قرص نیست ولی با این حال توصیه به تغییر نوع قرص به قرص یاز و یاسمین ( Yasmine ) می شود که کمک کننده است .
درد و حساسیت سینه ها – ممکن است بر اثر هورمون های موجود در قرص جلوگیری رخ دهند . تغییر نوع قرص از تری فازیک ( سه مرحله ای) به منوفازیک ( تک مرحله ای) کمک به رفع این حالت میکند.
عوارض پوستی – در برخی از زنان مصرف کننده قرص ممکن است لکه های تیره رنگ پوستی در صورت و خط میانی بدن رخ دهد ( ملاسما ) که معمولا" پس از قطع مصرف قرص جلوگیری کمرنگ شده و یا ناپدید میشوند. استفاده از کرم های ضد آفتاب کمک شایانی به جلوگیری از بروز این لکه های پوستی و نیز درمان آن می کنند .
افزایش وزن – بعضی از خانم ها از افزایش وزن خود با مصرف قرص شاکی هستند ولی باید خاطر نشان کرد که در اغلب اوقات این عارضه مربوط به قرص نیست و اگر قرص تاثیری داشته باشد بیشتر به علت احتباس آب در بدن و به میزان حداکثر تا 3 کیلوگرم در عرض یک سال می باشد . بسیاری از مصرف کنندگان با تغییر نوع قرص به قرص مارولون و یاز سعی در رفع این حالت می کنند .
عوارض قلبی – عروقی – در افراد جوان ( زیر 35 سال سن ) ، غیر سیگاری و بدون ریسک فاکتور بیماری قلبی – عروقی، ریسک بروز عوارضی نظیر سکته قلبی و مغزی با مصرف قرص افزایش قابل توجهی نمی یابد. امروزه اثبات شده است که قرص های هورمونی 28% ریسک بروز ترومبو آمبولی وریدی ( لخته ) را افزایش می دهند ولی با توجه به شیوع ناچیز این عارضه در زنان سالم و بدون ریسک فاکتور ، این افزایش ریسک اهمیتی ندارد .
سرطان – بزرگترین نگرانی در مورد اثرات سرطانزایی قرص در مورد سرطان سینه وجود دارد . در مطالعات اخیر نشان داده شده است که این افزایش ریسک در زنان جوان و میانسال بسیار کم می باشد و حدودا 10 سال پس از قطع مصرف قرص این ریسک با افراد عادی برابر می شود .
قرص های ضد بارداری باعث افزایش 2 برابر ریسک سرطان گردن رحم می شوند البته فقط در افرادیکه 5 سال این قرص ها را مصرف کرده اند و مبتلا به ویروس پاپیلوما ی انسانی HPV باشند .
مطالعات اخیر نشان می دهند که قرص های ضد بارداری خوراکی در افرادی که به مدت بیش از 4 تا 8 سال از آن استفاده کرده اند ، ریسک سرطان کبد را افزایش می دهند .