بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Saturday 12 November 2011

معاینه پستان


خود آزمایی پستان – آموزش نحوه انجام آن

چرا من بایستی خودآزمایی پستان انجام دهم ؟
 
اگر سرطان پستان در مراحل اولیه کشف شود ، بیشتر افراد مبتلا به آن با موفقیت می توانند درمان شوند به این دلیل است که خودآزمایی پستان ، ماموگرافی و چک آپ های انجام شده توسط پزشکان حیاتی هستند . با انجام ماهیانه خود آزمایی پستان ، شما یاد می گیرید که چگونه پستانتان را لمس کنید و دانستن حس لمس طبیعی پستان ها به شما در تعیین هر گونه تغییری در بافت پستان که ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی باشد کمک می کند . تمامی خانم ها بایستی که ان معاینه را ماهیانه انجام دهند شامل خانم های حامله ، شیرده و یائسه و نیز کسانی که پروتز پستان دارند . 

چگونه خود آزمایی پستان انجام دهم ؟

بهترین زمان برای انجام این معاینه در عرض چند روز اول پس از اتمام پریود ماهیانه شماست زیرا پستانهای شما در این زمان کمتر متورم و حساس هستند . اگر شما پریود نمی شوید ، سعی کنید که روز خاصی از هر ماه برای مثال روز اول هر ماه را برای انجام آن در نظر بگیرید .
علائم و نشانه های مشکلات پستانی چیست ؟ 

توده – تورم – التهاب و قرمزی پوست پستان – درد – پوسته ریزی نوک سینه – فرو رفتگی نوک پستان به تو – ترشح از سینه ها
اگر هر توده ای لمس کردید ، فورا جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

مراحل خود آزمایی پستان

1 – نگاه کردن : همیشه باید این معاینه را در محیط پر نور انجام داد . لباس های خود را کاملا در آورده و جلوی آینه بایستید . در مرحله اول دستتان بایستی که صاف در کنار بدنتان قرار گیرد . پس از مشاهده هر دو سینه در این حالت از لحاظ وجود هر گونه برآمدگی و یا قرمزی پوست و یا فرو رفتگی نوک پستان ، در مرحله بعد بازوهایتان را سفت به باسنتان فشار داده و مجددا مشاهده کنید .
در مرحله بعدی دست هایتان را با هم بالای سر برده و باز مشاهده کنید . 

2 – لمس کردن : روی پشت خود دراز کشیده و یک بالش زیر شانه چپ خود قرار دهید و سپس دست چپ را در هر دو حالت زیر و بالای سر معاینه کنید . شما همچنین می توانید لمس را در حالت ایستاده و زیر دوش حمام انجام دهید چون در حالتی که نسج پستان با آب و صابون لیز شده است ، معاینه آن راحت تر انجام می شود . سپس همین کار را با دست راست انجام دهید .
اهمیت این نکته ضروری است که لمس فقط با نوک 3 انگشت میانی که به هم چسبیده اند انجام شود.
مرحله لمس پستان می تواند با یکی از 3 روش حلقوی ، خطی و مثلثی شکل انجام شود . هر کدام از آنها را که انتخاب می کنید ، لمس ناحیه فوقانی قفسه سینه اززیر استخوان ترقوه  و نیز لمس زیر بغل را فراموش نکنید .
در انتهای معاینه نوک سینه ها را به آرامی فشار داده و از لحاظ وجود هر گونه ترشح بررسی کنید . 

اگر متوجه هر گونه تغییری در لمس این نواحی شدید ، حتما به پزشکتان مراجعه کنید .