بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Sunday 4 December 2011

درمان جدید نازائی

بیماری نازائی زنان – تازه های درمان با آی وی اف و میکرواینجکشن
امروزه آی وی اف ( IVF ) یا لقاح مصنوعی یکی از جدید ترین روش های درمان نازائی زنان بشمار می آید . در طی فرآیند آی وی اف سلول های تخمک زن توسط اسپرم در خارج از محیط بدن بارور می شوند .آی وی اف یک درمان عمده جهت ناباروری خانم ها وقتی بشمار می رود که سایر تکنولوژی های لقاح جنین ( ART ) با شکست مواجه شده باشند . در جریان آی وی اف ، فرآیند تخمک گذاری زن به طریقه هورمونال کنترل و سپس تخمک با وسایل مخصوص از تخمدان زن خارج شده و در محیط آزمایشگاه با اسپرم جهت باروری مخلوط می شود . تخم حاصله یا زیگوت (ZYGOT ) جهت ادامه بارداری به رحم زن منتقل می شود .
چه کسانی کاندیدIVF   هستند ؟
مشکلات لوله های رحمی – موجود در خانم هایی که دارای چسبندگی لوله های رحمی بدلیل سابقه عفونت و یا جراحی های لگنی هستند و یا کسانی که در گذشته عمل جراحی لوله بستن را انجام داده و مایل به بارداری مجدد هستند .
بیماری آندومتریوز – در موارد عدم پاسخ درمانی به دارو و روش های جراحی ، تنها راه بارداری افراد مبتلا به این بیماری IVF می باشد.
نازائی با فاکتور مردانه – نظیر کاهش تعداد و یا حرکت اسپرم و یا وجود آنتی بادی های ضد اسپرم
نازائی توجیه نشده – در حدود 10 % از موارد نازائی علیرغم بررسی های کامل هیچ دلیل مشخصی یافت نمی شود لذا پس از جند دوره تلقیح داخل رحمی یا IUI ناموفق ، روش IVF بکار می رود .
نازائی بدلایل ایمونولوژیک – به مواردی اطلاق می شود که آزمایش پس از نزدیکی ( PCT ) مختل باشد و یا آنتی بادی های ضد اسپرم موجود باشد . در این موارد پس از چندین  دوره IUI ناموفق روش ارجح درمانیIVF  می باشد .
لازم به ذکر این نکته است که افرادی که سابقه بیماری های عفونی نظیر سل و سوزاک ( گنوره ) و نیز آندومتریوزیس دارند و در خانم های مسن ، میزان موفقیت درمان نازائی با IVF کاهش چشمگیری می یابد . میزان موفقیت درمان نازائی با IVF سال به سال افزایش می یابد . در سال 2007 این میزان  10 % به ازا هر سیکل IVF در زنان 42 تا 43 ساله و46% برای زنان جوان تر از 35 سال گزارش شده است . 
میکرو اینجکشن ( تزریق اسپرم به داخل تخمک ) ICSI
امروزه این روش جدیدترین درمان نازائی بشمار می آید . در طی این فرآیند توسط سوزنی با قطر یک بیستم مو ، تزریق یک اسپرم منفرد به داخل تخمک انجام می شود . این روش در موارد شمارش بسیار پائین تعداد اسپرم در مایع منی و یا اختلال در حرکت آن بکار می رود . در برخی موارد پس از چندین دوره انجام ناموفق IVF نیز این روش کابرد دارد .
در جریان این عمل برای افزایش میزان موفقیت باروری ، چندین تخمک لقاح می یابد که اگر جنین های حاصله کیفیت مناسبی داشته باشند ، تعدادی از آنها پس از اخذ رضایت از زوجین منجمد و نگهداری می شوند تا احیانا در صورت لزوم برای بارداری های بعدی از آنها استفاده شود .

یکی از فواید عمل میکرو اینجکشن این است که در موارد کاهش بسیار شدید تعداد اسپرم مرد این روش برIVF ارجح است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که در خانم های مسن ( بالای سن 35 سال ) بدلیل افت کیفیت تخمک ، میزان موفقیت این عمل نیز مشابه IVF   کاهش چشمگیری می یابد .