بیماری های زنان بارداری نازایی

بیماری های زنان بارداری نازایی
بیماری های زنان بارداری نازایی

Saturday 24 September 2011

بیماری مقاربت دردناک زنان

بیماری مقاربت دردناک زنان
این حالت ، مشکل شایعی در بین خانم ها به شمار می آید. محققین پزشکی بر این باورند که یکی از هر پنج زن گاهی اوقات در حین رابطه جنسی درد دارد. اگر شما یکی از آن افراد هستید  ، نمی دانید که آیا این درد در ذهن شماست و یا منشا بدنی دارد و به علت بیماری است . واقعیت این است که رابطه جنسی همیشه و در تمامی خانم ها بدون درد و لذت بخش نیست و بسیاری از خانم ها در زمانی از زندگی خود این درد را تجربه می کنند . اصطلاح پزشکی برای این درد دیس پارونیا است که به درد ناحیه تناسلی مداوم و یا عود شونده که درست قبل از رابطه جنسی و یا حین آن و یا پس از آن رخ می دهد ، اطلاق می شود و سبب ناراحتی فرد می شود . درمان هایی برای کاهش ویا بر طرف کردن این درد وجود دارد که در این مبحث به آن می پردازیم .
علائم بیماری
محل درد و تعداد بروز آن خیلی متفاوت است . این درد ممکن است با هر نوع دخول چه جنسی و چه حتی موقع گذاشتن تامپون رخ دهد . این درد ممکن است در حین رابطه جنسی با فرد خاصی رخ دهد و یا در موقعیت خاصی باشد و یا به صورت یک درد جدید پس از سالها مقاربت جنسی بدون درد باشد یا به صورت درد سطحی موقع دخول و یا درد عمقی حین دخول و یا درد سوزشی باشد .
چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟
هر زمانی که شما دچار این درد شدید به پزشک مراجعه کنید و نگذارید این مشکل مزمن شده و زندگی جنسی و بالطبع روابط عاطفی شما را دچار اختلال کند .
علل بیماری
علل مقاربت دردناک بر حسب علل بوجود آورنده درد متفاوتند . علل درد موقع دخول :
لغزنده بودن ناکافی دهانه مهبل – . همچنین علت آن ممکن است بر اثر افت هورمون استروژن بر اثر یائسگی خانم  و یا در دوران شیردهی و پس از زایمان باشد . علاوه بر آن دارو های خاصی ممکن است منجر به کاهش تمایل جنسی خانم و بالطبع کاهش لغزنده سازی واژن و مقاربت دردناک شوند ..
جراحت و یا آزردگی دستگاه تناسلی – که ممکن است بر اثر تصادف ، جراحی لگنی و یا اپی زیوتومی  و یا ناراحتی مادرزادی مهبل باشد .
التهاب ، عفونت و یااختلالات پوستی – هر نوع عفونت رحمی و یا عفونت ادراری می تواند ایجاد درد حین رابطه جنسی کند . اگزما و سایر مشکلات پوستی ناحیه تناسلی نیز می توانند درد ایجاد نمایند .
واکنش به فرآورده های جلوگیری از بارداری – بعضی از خانم ها به ژل ها و یا کرم های اسپرم کش و یا لاتکس موجود در کاندوم حساسیت و آلرژی دارند . همچنین گاهی اوقات بر اثر خوب جا نیفتادن کلاهک سرویکال و دیافراگم درد رخ می دهد .
واژینیسموس – به منقبض کردن غیر ارادی عضلات دیواره واژن که دخول دردناک ایجاد می کند ، اطلاق می شود . دخول دردناک همچنین می تواند بر اثر یک بیماری بنام وستیبولیت یا التهاب وستیبول ( قسمت خارجی دستگاه تناسلی ) ایجاد شود که مشخصه آن سوزش غیر قابل توضیح دور تا دور قسمت ورودی واژن است .
علل درد عمقی : این درد اغلب بر اثر دخول عمقی رخ می دهد و ممکن است که در موقعیت ها خاص بدنی بیشتر رخ دهد . علل آن عبارتند از :
بیماری های خاصی مثل آندومتریوز ، بیماری التهابی لگن ، افتادگی رحم ، رحم به عقب برگشته و فیبروم رحم و عفونت مثانه و سندروم روده تحریک پذیر ، بواسیر و کیست تخمدان
عفونت ها – هر نوع عفونت دهانه رحم ( سرویکس ) ، رحم و یا لوله فالوپ ممکن است درد ایجاد کند
جراحی ها و درمان های طبی  - محل اسکار ( جوشگاه ) عمل جراحی قبلی روی ناحیه لگن مثل عمل خارج کردن رحم ( هیسترکتومی ) ویا عمل بالا کشیدن رحم و مثانه ( ترمیم سیستوسل ، رکتوسل ) گاهی اوقات می توانند سبب مقاربت دردناک شوند . علاوه بر آن ، درمان های طبی سرطان نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز می توانند درد ایجاد نمایند .
فاکتور های روحی و عاطفی – مثل اضطراب و افسردگی و نگرانی راجع به وضع ظاهریتان و در موارد نادری سابقه تجاوز جنسی به خانم در گذشته می توانند منجر به این درد شوند .
گاهی اوقات مشکل است تعیین کرد که آیا علت روحی و عاطفی مسبب درد است یا خیر که معمولا پزشک با معاینه دقیق بیمار و تست های لازم پس از رد سایر علل بدنی ، به این تشخیص می رسد
تست ها و روش های تشخیصی
گرفتن تاریخچه دقیق بیماری های طبی – پزشک شما ممکن است از شما در مورد اینکه درد کی شروع شده است و محل دقیق آن کجاست و نیز شدت درد و نوع آن که آیا به صورت سوزشی یا تیرکشنده است و تعداد بروز آن در هر رابطه جنسی  و وضعیت بدنی شما در حین رابطه و نیز تاریخچه سایر بیماری های عفونی دستگاه تناسلی  و تعداد زایمان های قبلی شما و عمل های جراحی و داروها بکند .
معاینه لگنی – در حین این معاینه پزشک می تواند علائم التهاب و ازردگی پوست ناحیه تناسلی را چک کرده و نیز عفونت ها و یا مشکلات تشریحی دستگاه تناسلی را کشف نماید . او ممکن است ابتدا با لمس ملایم دستگاه تناسلی و سپس گذاشتن اسپکولوم محل درد را تشخیص دهد .بعضی از خانم هایی که در حین رابطه جنسی درد دارند موقع معاینه پزشک نیز درد دارند ، لذا به آنها توصیه می شود که به محض درد پزشک را در جریان بگذارند تا معاینه را متوقف کند .
تست های اضافی – اگر پزشک به علل خاصی برای مقاربت دردناک مشکوک شود ممکن است دستور سونوگرافی لگنی و یا لاپاراسکوپی را بدهد .
دارو و درمان های طبی
در گذشته مقاربت درد ناک به طور اولیه یک حالت روحی – روانی ( پسیکولوژیکال ) در نظر گرفته میشد که روان درمانی لازم داشت اما امروزه ، این دیدگاه منسوخ شده است و محققین دریافته اند که علل بسیاری برای آن وجود دارد و در برخی موارد درمان های ترکیبی ممکن است لازم باشد .
درمان بیماری بر حسب علت آن متفاوت است.
تکنیک های مشاوره درمانی  ( درمان رابطه جنسی ) – شما و همسرتان ممکن است که با  برقراری ارتباط با هم و حل کردن مشکلات فیمابین  بسیار برای درمان مهم هستند . در بعضی موارد استفاده از لوبریکانتها ( لغزنده ساز ها ) محلول در آب  یا با پایه سیلیکون رابطه جنسی را راحت تر می کنند بعضی از لوبریکانت های حاوی گلیسیرین در بعضی خانم ها تولید عفونت قارچی می کنند لذا توصیه به مطالعه برچسب این فرآورده قبل از خرید آن می شود .
داروها شامل هورمون استروژن در موارد کمبود آن مثل یائسگی و یا دوران شیردهی است . که به صورت کرم موضعی و یا حلقه واژینال  و یا فرم خوراکی در یائسگی می تواند بکار رود . در دوران شیردهی فقط استفاده از نوع موضعی مجاز است .
درمان حساسیت زدایی که شما در طی آن یاد می گیرید چگونه عضلات واژن خود را برای دخول شل کنید تا درد کمتری احساس کنید . درمانگر شما ممکن است ورزش های کگل عضلات کف لگن را به شما پیشنهاد کند.
روش درمانی دیگر مشاوره درمانی است که بایستی تحت نظر افرادی که آموزش های خاصی در این زمینه دیده اند انجام شود . .
پیشگیری

تغییرات جزئی در بهداشت فردی شما می تواند به کم کردن درد کمک کند نظیر اجتناب از مصرف فرآورده های شاور ژل معطر و پرهیز از دوش گرفتن روزانه که منجر به خشک شدن و آزردگی ناحیه تناسلی شما شده و لغزندگی طبیعی آن را دچار اختلال می کنند .همچنین از دوش واژینال خودداری کنید.